Bajaderki




Smaczny i szybki deser. Z myślą o nim zamroziłam jakiś czas temu ciasto, które zaczęło obsychać, a brak było na nie chętnych (choć to bezkonkurencyjne drożdżowe mojej babci, jednak dostarczane nam w ogromnych ilościach jest czasem nie do przejedzenia). Bajaderki są miękkie i słodkie. Najlepiej zrobić kulki wielkości małej mandarynki, czyli porcję idealną dla jednej osoby. Polecam przechowywać w lodówce. Przepis Mariemadeline z MniamMniam, znaleziony też u Dorotus.

Składniki (na ok. 36 bajaderek wielkości małej mandarynki):

80-90 dag pokruszonych ciastek, herbatników lub resztek ciast (bez masy kremowej, bez żelatyny, bez owoców, mogą być z bakaliami),
1/2 szklanki mleka,
1/2 szklanki cukru, [polecam pominąć jeśli słodkie jest ciasto albo dżem]
1/2 szklanki rodzynek, wcześniej namoczonych [w mleku albo w alkoholu]
słoik dżemu, marmolady lub powideł (powinien być gęsty), około 350 - 400 g [polecam śliwkowy, malinowy, z czarnej porzeczki]
1/2 kostki miękkiego masła [125 g]
2-3 łyżki (według uznania) - olejku rumowego, rumu lub amaretto,
3-4 łyżki kremu orzechowego lub czekoladowego (np. Nutella),
4 łyżki ciemnego kakao, [jeśli ciasta były kakaowe, można dać mniej]



do obtoczenia:

pokruszone orzechy,
pokruszone migdały lub płatki migdałowe,
wiórki kokosowe

Wykonanie:

Ciastka, ciasta drobno pokruszyć, część można zostawić w większych kawałkach (użyłam do tego celu malaksera z końcówką "noże"); wszystko wsypać do naczynia. Jeśli bajaderka robiona jest tylko z resztek ciast warto dodać do niej trochę suchych herbatników.

Zagotować razem mleko, cukier, masło i kakao. Lekko przestudzić i wymieszać z pokruszonymi ciastami, dżemem, kremem orzechowym, olejkiem, ewentualnie z alkoholem. Dodać rodzynki bądź inne ulubione bakalie. Wszystko ugnieść na jednolitą masę.

Z przygotowanej masy formować kulki, obtoczyć je w polewie czekoladowej a następnie w orzechach lub wiórkach lub tylko w orzechach/wiórkach. Odstawić (do lodówki) do stężenia. Jeśli otrzymana masa okaże się zbyt miękka, wystarczy ją schłodzić w lodówce lub dosypać trochę ciastek.

Smacznego :)

*robiłam z połowy porcji, wyszło mi 18 małych bajaderek

MOJE UWAGI: nie dodawałam cukru, mój dżem (użyłam malinowego) był wysoko słodzony, rodzynki namoczyłam dzień wcześniej w metaxie, dlatego dodałam już tylko pół łyżeczki olejku rumowego.

4 komentarze :

  1. lubię takie resztkowo ciastowe słodkości :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja tez lubię takie małe maleństwa. :))

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  3. Genialny sposób na pozostałości z placka :) polecam :) Nina bardzo dobre :) i można kombinować i wrzucać prawie wszystko :)

    OdpowiedzUsuń
  4. no, prawie :)

    ...i niestety nadawałaby się większość ciast z dzisiejszych cukierni :(

    od dwóch lat nie robiłam bajaderek, ostatnio tak rzadko piekę, że nie ma szans by coś zostało. Swego czasu moja babcia piekła raz w tygodniu czyli za dużo i zawsze zostawało doskonałe, ale suche drożdżowe. Zbuntowaliśmy się - bo my nie chcemy tyć - i babcia przystopowała :) z przyjemnością zjada się raz na parę miesięcy

    OdpowiedzUsuń

 

Translate

Archiwum bloga

Etykiety

Szczególnie polecam (174) Zdrowa dieta (166) Obiad (125) Przekąski i dodatki do dań (124) Bezmięsne (104) Boże Narodzenie (96) Ciasta (93) Kuchnia polska (78) Impreza (76) Jak zrobić (76) Zupy (67) Bez jajek (63) Wielkanoc (62) Warzywa (57) Niski IG (50) Lekkie kolacje (47) Czekolada (46) Śniadania (45) Desery (44) Z piekarnika (44) Pesto i pasty do chleba (42) Dieta bezmleczna (37) Grzyby (34) Sałatki (32) Kurczak (31) Bezglutenowe (30) Ryby i owoce morza (30) Przepisy dla biegaczy (29) Dania do pracy (28) Tanie gotowanie (28) Wiosna (28) Ciastka (27) Obiad w 30 minut (25) Szybkie (25) Jabłka (24) Kuchnia staropolska (23) Serniki (23) Papryka (22) Pieczywo (22) Ryby (22) Napoje i koktajle (20) Truskawki (20) Danie główne (18) Przystawka (18) Śliwki (18) Kolacje (17) W prodiżu (17) I faza South Beach (15) Małe słodkości (15) Szpinak (15) Dynia (14) Lato (14) Owoce w roli głównej (14) Drożdżowe (13) Spis treści (13) Makaron (12) Płatki owsiane (12) Rabarbar (12) Szparagi (12) Ciecierzyca (10) Fasola (10) Wieprzowina (10) Dieta lekkostrawna (9) Grill (9) Kasza jaglana (9) Pomidory (9) Wołowina (9) Kanapki (8) Na działce (8) Soczewica (8) Bakłażan (7) II faza South Beach (7) Jagnięcina (7) Kasza manna (7) Kasza pęczak (7) Śledzie (7) Jarmuż (6) Przetwory (6) Wędlina (6) Cukinia (5) Inne (5) Kalafior (5) Kapusta (5) Weekendowa cukiernia (5) konfitury (5) Bób (4) Cielęcina (4) Gordon Ramsay (4) Kasza jęczmienna (4) Wiśnie (4) Jagody (3) Lody (3) Tajine (3) Wykorzystanie białek (3) Wykorzystanie żółtek (3) Gęsina (2) III faza South Beach (2) Jeżyny (2) Królik (2) Maliny (2) Pizza (2) Z szybkowaru (2) Zupa (2) Bataty (1) Botwinka (1) Chia (1) Dziczyzna (1) Kaczka (1) Kasza bulgur (1) Kasza gryczana (1) Kasza kukurydziana (1) Kasza owsiana (1) Komosa ryżowa (1) Mleko kokosowe (1) Perliczka (1) Weekedowa Piekarnia (1) Weekendowa piekarnia (1) Wolnowar (1)