Sushi



Jestem niezmiennie zwolennikiem sushi od 8 lat, czyli od kiedy pierwszy raz je spróbowalam. Jesli chodzi o przygotowywane w domu - to mój pierwszy raz. Naprawdę nie taki diabeł straszny. Najważniejszym skladnikiem sushi jest ryz. Przede wszystkim musi byc specjalny do sushi - o odpowiedniej kleistosci. Efekt - prawie jak w restauracji.

Składniki (2 porcje):

250 gram ryżu do sushi
100-150 gram swiezej, surowej ryby np. lososia
4 listki nori (prasowanych alg morskich)
pół awokado
pół swiezego ogórka (dlugosc ok. 12-15 cm)
2 łyżki* gotowego sosu do ryżu SUSHI (lub wlasny sos: mieszanka** octu ryżowego, sosu sojowego i cukru)
opcjonalnie: serek Philadelphia
sok z cytryny - do awokado

sos sojowy, lekki, najlepiej Kikkoman
"chrzan" japoński – WASABI
ewentualnie: marynowany imbir

dodatkowo: specjalna mata do rolowania sushi

Wykonanie:

Ryż należy przygotowac co najmniej na godzinę przed przygotowaniem sushi.

Ryż należy bardzo dokładnie wypłukac w zimnej wodzie - najpierw w garnku, później pod bieżącą wodą w sitku, aż odlewana woda będzie prawie przezroczysta. Następnie należy go odcedzić, zostawiając przez kilka minut na sicie. Dobrze jest kilkanascie razy go lekko podrzucic razem z sitkiem - przyspiesza to odcedzanie. Odsączony ryż zalewamy wodą (1 szklanka ryżu na 1 szklankę wody - najprosciej wsypac ryz do naczynia z podziałką/miarką i dolac tyle wody ile jest ryzu - uwaga: ryz po przeplukaniu zwiększy juz nieco swoją objętosc). Ryż gotujemy, pod przykryciem na malym ogniu przez okolo 10 minut (nalezy sprawdzac i mieszac, by ryz nie przywarl do dna garnka). Następnie ryż odstawiamy na 10-15 minut nie zdejmując przykrywki tak, by ryż pochłonął całkowicie wodę.

Letni ryż zalac sosem do ryżu (dałam 2 łyżki), delikatnie wymieszac drewnianą łyżką, przykryc sciereczką, wystudzic do temperatury pokojowej.

Łososia o grubosci 1,5 cm, kroimy w 1 cm pasy. Awokado dzielimy na pół, przekręcamy wokól osi i rozdzielamy połowy. Obieramy jedną połowę awokado ze skórki (drugą - z pestką, skropic sokiem z cytryny by nie zciemniało - nie będzie nam potrzebne, można zrobic z niego np. to). Pokroj w podłużne paski. Ogórka ze skórką dokładnie umyc, podzielic na cztery częsci, usunąc pestki (ma zostac sam miąższ). Pokroic ogórka w podłużne, cienkie paski.

ROLOWANIE SUSHI:

Kładziemy listek nori (mozna tez go przekroic na pół) na srodku maty bambusowej i nakładamy zimny ryż. Układamy ryż na srodku listka pozostawiając marginesy. Odczekujemy 2-3 minuty aby listek nori lekko zmiękł.

Przy dolnej krawędzi ryżu nakładamy pasek ryby, awokado i ogorka.

Zawijamy w taki sposób aby listki nori zamknęły ryż i składniki w srodku rulonu, natomiast mata bambusowa musi pozostac na zewnątrz.

Zrolowane sushi kroimy na 6-7 równych częsci.

Podajemy z wasabi i sosem sojowym.

UWAGI: Instrukcję rolowania sushi (razem z obrazkami) widziałam na każdym opakowaniu listków nori.

* należy czytac opakowania sosów, u mnie producent zalecal 3 łyzeczki sosu na filizankę ugotowanego ryżu.

** przepis na wykonanie sosu: wymieszac 7 łyzek octu ryżowego, 1 łyzkę sosu sojowego, 3 łyzki cukru.

8 komentarze :

  1. łał pięknie Ci wyszlo;-)

    OdpowiedzUsuń
  2. bardzo fajnie ci wyszly!!!
    Ja jeszcze obowiazkowo do sushi jem marynowany imbir :))

    OdpowiedzUsuń
  3. dziękuję :)

    Gosi@: ja imbiru marynowanego nie lubię, zawsze zostawiam go nietkniętego w restauracjach, także go nawet nie kupiłam do domu

    OdpowiedzUsuń
  4. Jak to mawia Smakosz - mit sushi został obalony ;))

    No to dawaj trochę! A imbiru mogę zjeść cały słoiczek ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. prawda, łatwizna :)))

    więc po co przepłacac (a w Warszawie ceny sushi są zabójcze, nie wiadomo dlaczego o wiele droższe niż np. w Berlinie czy Wiedniu!)

    OdpowiedzUsuń
  6. Piekne ci wyszło - gratulacje :)

    Heh może w końcu też się odważę...
    Czaję się od dłuższego czasu by popełnić sushi w domu :P

    OdpowiedzUsuń
  7. Twoje sushi prezentuje się cudownie. Ja jeszcze nie dojrzałam do przyrządzania samej sushi, ale jestem coraz bliżej :) Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja od dawna chce zrobic sushi w domu ale jakos nie moge sie zabrac i boje sie ze nie wyjdzie..
    Twoje jest super..bardzo ladne i pewnie tak samo dobre. Uwielbiam wasabi ♥

    OdpowiedzUsuń

 

Translate

Archiwum bloga

Etykiety

Szczególnie polecam (174) Zdrowa dieta (166) Obiad (125) Przekąski i dodatki do dań (124) Bezmięsne (104) Boże Narodzenie (96) Ciasta (93) Kuchnia polska (78) Impreza (76) Jak zrobić (76) Zupy (67) Bez jajek (63) Wielkanoc (62) Warzywa (57) Niski IG (50) Lekkie kolacje (47) Czekolada (46) Śniadania (45) Desery (44) Z piekarnika (44) Pesto i pasty do chleba (42) Dieta bezmleczna (37) Grzyby (34) Sałatki (32) Kurczak (31) Bezglutenowe (30) Ryby i owoce morza (30) Przepisy dla biegaczy (29) Dania do pracy (28) Tanie gotowanie (28) Wiosna (28) Ciastka (27) Obiad w 30 minut (25) Szybkie (25) Jabłka (24) Kuchnia staropolska (23) Serniki (23) Papryka (22) Pieczywo (22) Ryby (22) Napoje i koktajle (20) Truskawki (20) Danie główne (18) Przystawka (18) Śliwki (18) Kolacje (17) W prodiżu (17) I faza South Beach (15) Małe słodkości (15) Szpinak (15) Dynia (14) Lato (14) Owoce w roli głównej (14) Drożdżowe (13) Spis treści (13) Makaron (12) Płatki owsiane (12) Rabarbar (12) Szparagi (12) Ciecierzyca (10) Fasola (10) Wieprzowina (10) Dieta lekkostrawna (9) Grill (9) Kasza jaglana (9) Pomidory (9) Wołowina (9) Kanapki (8) Na działce (8) Soczewica (8) Bakłażan (7) II faza South Beach (7) Jagnięcina (7) Kasza manna (7) Kasza pęczak (7) Śledzie (7) Jarmuż (6) Przetwory (6) Wędlina (6) Cukinia (5) Inne (5) Kalafior (5) Kapusta (5) Weekendowa cukiernia (5) konfitury (5) Bób (4) Cielęcina (4) Gordon Ramsay (4) Kasza jęczmienna (4) Wiśnie (4) Jagody (3) Lody (3) Tajine (3) Wykorzystanie białek (3) Wykorzystanie żółtek (3) Gęsina (2) III faza South Beach (2) Jeżyny (2) Królik (2) Maliny (2) Pizza (2) Z szybkowaru (2) Zupa (2) Bataty (1) Botwinka (1) Chia (1) Dziczyzna (1) Kaczka (1) Kasza bulgur (1) Kasza gryczana (1) Kasza kukurydziana (1) Kasza owsiana (1) Komosa ryżowa (1) Mleko kokosowe (1) Perliczka (1) Weekedowa Piekarnia (1) Weekendowa piekarnia (1) Wolnowar (1)