Przekąska/terrina z grillowanej papryki i bakłażana, z mozzarellą i sosem pomidorowym




Przekąska przed wystawnym obiadem albo danie na kolację, najlepiej ze świeżą bagietką maczaną w oliwie. Pyszna, wspaniale razem się komponująca, z małą ilością tłuszczu - zdrowa. Letnie, śródziemnomorskie danie, przygotowane w oparciu o przepis Jacques Pepina "Today's gourmet II: Light and healthy cooking for the '90s" (Jacques Pepin's Today's Gourmet II). Wymaga trochę więcej pracy niż zwykle, ale zaręczam, że warto. Koniecznie trzeba użyć prawdziwej mozzarelli, z zalewy solankowej.

Terrina z grillowanej papryki i bakłażana, z mozzarellą i sosem pomidorowym

Składniki [8 porcji]:

Terrina:
  • 3 duże czerwone papryki (około 80 dag - 1 kg)
  • 2 duże lub 3 średnie, jędrne bakłażany (około 1,2 kg) - lepsze są duże
  • 2-3 łyżki oleju rzepakowego (lub innego odpornego na wysoką temperaturę)
  • 1 średni pęczek natki pietruszki - około 1 i 1/2 szklanki luźno ułożonych listków
  • sól (3/4 - 1 łyżeczki)
  • świeżo zmielony pieprz - (1/2 -1 łyżeczki)
  • 250-300 g mozzarelli z zalewy, pokrojonej na około 14 kawałków

Sos z surowych pomidorów:
  • 3 ząbki czosnku
  • 7-8 dojrzałych pomidorów lima - podłużnych i mięsistych (ok. 650g)
  • 4 łyżki oliwy z oliwek z pierwszego tłoczenia
  • 2 łyżki octu z białego lub czerwonego wina albo jabłkowego
  • sól, pieprz - do smaku
  • kilka kropel Tabasco lub innego ostrego sosu typu salsa de aji

Wykonanie:


Najpierw trzeba zgrillować warzywa. Można to zrobić albo na prawdziwym grillu, albo w piekarniku posiadającym taki program.

W przypadku piekarnika, rozgrzać go do temperatury 240 stopni C.

Umyte papryki - w całości - ułożyć na blasze wyłożonej papierem do pieczenia, grillować aż skórka będzie ciemna, gdzieniegdzie nawet czarna - około 35-40 minut - przewracając ją na drugą stronę po 18-20 minutach. Wyjąć, od razu - jeszcze ciepłą - włożyć do foliowej torebki, by papryka "spociła się" i łatwo można było obrać ją ze skórki.

Podczas grillowania papryki, umyć bakłażany i nie obierając ze skórki, pokroić je na niezbyt cienkie plastry - podczas grillowania warzywa nieco się kurczą. Ułożyć na kratce z piekarnika, posmarować olejem z każdej ze stron - używając pędzelka wystarczą 2-3 łyżki. Posolić i popieprzyć. Grillować bakłażany z każdej strony do zarumienienia się.

Przygotować natkę pietruszki - oddzielić liście od gałązek (gałązek nie wyrzucaj - dodaj je np. do wywaru na zupę). Liście zalać wrzątkiem - po 5-10 sekundach odcedzić i zalać zimną wodą, odcedzić osuszając.


Mozzarellę pokroić na plastry.

Układanie terriny: 

Standardową, niedużą keksówkę wyłożyć dokładnie plastikową folią spożywczą. Ułożyć warstwę bakłażana  następnie papryki, natki pietruszki i sera mozzarella. Czynność powtórzyć aż do wyczerpania składników - u mnie 3 warstwy całości i dodatkowa - kończąca terrinę warstwa bakłażanów.

Po ułożeniu całość przycisnąć na całej długości - tak by składniki ścisnąć ze sobą. Przykryć folią spożywczą, włożyć do lodówki na kilka godzin, najlepiej na całą noc.

Przed podaniem: wyłożyć terrinę z lodówki - by osiągnęła temperaturę pokojową w trakcie serwowania. Wyłożyć z keksówki, przełożyć na talerz odwracając terrinę na drugą stronę, usunąć folię. Do przekładania może być potrzebna powierzchnia całego przedramienia - trzeba być ostrożnym by nie zniszczyć misternie przygotowanej piramidki :) [może ktoś inny zna lepszy, prostszy sposób na odwracanie?]

Przygotować sos z surowych pomidorów: pomidory sparzyć i obrać ze skórki, usunąć gniazda nasienne. Czosnek obrać, posiekać w malakserze, dodać pomidory i pozostałe składniki, dokładnie zmiksować na gładki sos.

Terrinę pokroić na kilkucentymetrowe plastry, każdy z nich polać sosem z pomidorów. Ewentualnie posypać solą i pieprzem - polecam sól ziołową w młynku.


12 komentarze :

  1. Ale bym zjadła coś takiego! Pycha!
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Mniam, mniam - na pewno spróbuję, ale pokroję bakłażan wzdłuż ;-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Swietne, i nie rozpadlo sie :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Jestem pod wrażeniem Twojej dokładności. Efekt jest fantastyczny;)

    OdpowiedzUsuń
  5. świetnie wygląda, aż chce się jeść :)

    OdpowiedzUsuń
  6. jak to fenomenalnie wygląda!

    OdpowiedzUsuń
  7. ależ wypasiony sandwich :D

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie bardzo rozumiem rozterki z odwracaniem potrawy? Może czegoś nie zrozumiałam? Wydaje się, że wystarczy odwinąć folię z wierzchu potrawy, przykryć ją talerzem, lub chyba lepiej płaskim półmiskiem i trzymając razem keksówkę i półmisek odwrócić.Yoola

    OdpowiedzUsuń
  9. Yoola, dobrze zrozumiałaś. O ile masz zupełnie płaski talerz czy półmisek to nie ma żadnego problemu. To się jednak praktycznie nie zdarza, bo prawie każdy (albo każdy) półmisek jest zaokrąglony na brzegach i nie można go idealnie przyłożyć do keksówki - chyba, że keksówka mieści się w obrębie płaskiej części talerza :)

    OdpowiedzUsuń

 

Translate

Archiwum bloga

Etykiety

Szczególnie polecam (174) Zdrowa dieta (166) Obiad (125) Przekąski i dodatki do dań (124) Bezmięsne (104) Boże Narodzenie (96) Ciasta (93) Kuchnia polska (78) Impreza (76) Jak zrobić (76) Zupy (67) Bez jajek (63) Wielkanoc (62) Warzywa (57) Niski IG (50) Lekkie kolacje (47) Czekolada (46) Śniadania (45) Desery (44) Z piekarnika (44) Pesto i pasty do chleba (42) Dieta bezmleczna (37) Grzyby (34) Sałatki (32) Kurczak (31) Bezglutenowe (30) Ryby i owoce morza (30) Przepisy dla biegaczy (29) Dania do pracy (28) Tanie gotowanie (28) Wiosna (28) Ciastka (27) Obiad w 30 minut (25) Szybkie (25) Jabłka (24) Kuchnia staropolska (23) Serniki (23) Papryka (22) Pieczywo (22) Ryby (22) Napoje i koktajle (20) Truskawki (20) Danie główne (18) Przystawka (18) Śliwki (18) Kolacje (17) W prodiżu (17) I faza South Beach (15) Małe słodkości (15) Szpinak (15) Dynia (14) Lato (14) Owoce w roli głównej (14) Drożdżowe (13) Spis treści (13) Makaron (12) Płatki owsiane (12) Rabarbar (12) Szparagi (12) Ciecierzyca (10) Fasola (10) Wieprzowina (10) Dieta lekkostrawna (9) Grill (9) Kasza jaglana (9) Pomidory (9) Wołowina (9) Kanapki (8) Na działce (8) Soczewica (8) Bakłażan (7) II faza South Beach (7) Jagnięcina (7) Kasza manna (7) Kasza pęczak (7) Śledzie (7) Jarmuż (6) Przetwory (6) Wędlina (6) Cukinia (5) Inne (5) Kalafior (5) Kapusta (5) Weekendowa cukiernia (5) konfitury (5) Bób (4) Cielęcina (4) Gordon Ramsay (4) Kasza jęczmienna (4) Wiśnie (4) Jagody (3) Lody (3) Tajine (3) Wykorzystanie białek (3) Wykorzystanie żółtek (3) Gęsina (2) III faza South Beach (2) Jeżyny (2) Królik (2) Maliny (2) Pizza (2) Z szybkowaru (2) Zupa (2) Bataty (1) Botwinka (1) Chia (1) Dziczyzna (1) Kaczka (1) Kasza bulgur (1) Kasza gryczana (1) Kasza kukurydziana (1) Kasza owsiana (1) Komosa ryżowa (1) Mleko kokosowe (1) Perliczka (1) Weekedowa Piekarnia (1) Weekendowa piekarnia (1) Wolnowar (1)