Zakwas na żurek





Najlepiej nastawić go tydzień przed Wielkanocą - w sobotę poprzedzającą niedzielę palmową. Zakwas można zlać i przechowywać w lodówce do dwóch tygodni, do naczynia z zakwasem zaś dołożyć znów mąkę i wodę, rozpoczynając ponownie proces zakwaszania. Drugi zakwas jest bowiem zazwyczaj lepszy i ten najlepiej wykorzystać do ugotowania wielkanocnego żurku. Zakwas na zdjęciach jest biały dlatego, że jest sfotografowany tuż po dokładnym zamieszaniu. Podany przepis nie przyda się już podczas tych Świąt, ale może kiedy indziej. Domowy zakwas na żurek jest niezastąpiony w przygotowaniu prawdziwego, dobrego żurku. 


Jeszcze jedna sprawa - chciałabym złożyć wszystkim stałym Czytelnikom i Czytelniczkom bloga, a także drogim Gościom, najserdeczniejsze życzenia świąteczne.

Zakwas na żurek na mące żytniej, z dodatkiem płatków owsianych 

Składniki:

  • ‎1,5 szklanki mąki żytniej razowej 
  • 3 łyżki płatków owsianych (niekoniecznie, ale to wzbogaca smak) 
  • 5-6 szklanek ciepłej, przegotowanej wody skórka chleba na zakwasie albo łyżeczka zakwasu chlebowego

Wykonanie:

Do kamiennego bądź szklanego naczynia wsypać mąkę pełną otrębów, dołożyć płatki owsiane, zalać ciepłą, przegotowaną wodą. Dokładnie zamieszać.

Dodać skórkę chleba na prawdziwym zakwasie bądź - jeśli mamy - zakwas do chleba. Przyspieszymy tym samym fermentację zakwasu na żurek.

Naczynie z zakwasem postawić niedaleko kuchenki albo w innym ciepłym miejscu. Przykryć ściereczką kuchenną lub ręcznikiem papierowym.

Zakwas należy mieszać co najmniej dwa razy dziennie. Skórka chleba powinna rozmięknąć i opaść na dno (w przeciwnym razie - jeśli będzie pływać na wierzchu - narazimy zakwas na pleśń).

Po 3 dniach zakwas powinien być już wystarczająco kwaśny. Zlać go do szklanej butelki (najlepiej), dodać do niego kilka ziarenek ziela angielskiego i 4-5 ząbków czosnku - czosnek zatrzymuje fermentacją i nasz zakwas nie tylko nabierze ciekawszego smaku, ale nie będzie bardziej kwaśny. Przechowywać w lodówce.

Przed użyciem do żurku przecedzić zakwas na gęstym sicie - w ten sposób pozbędziemy się otrębów, czosnku, kawałków chleba itp. Po zlaniu zakwasu (zakładając, że na dnie kamiennego naczynia zostaje sporo otrębów i nieco zakwaszonej wody) dodać kolejną szklankę mąki i kilka szklanek (5-6) wody. Już nie trzeba dodawać chleba czy płatków owsianych. Drugi zakwas jest najlepszy i ten warto zużywać do zrobienia żurku.




7 komentarze :

  1. Radosnych,zdrowych Świąt Wielkiej Nocy Nino dla Ciebie i Twoich bliskich:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Majano, dziękuję i wzajemnie - przyjmij życzenia ode mnie :)

      Usuń
  2. mam identyczny dzbanek ;]
    zakwas kupuję gotowy, jestem niecierpliwa i niefrasobliwa, niesłowna...
    co roku ma zrobić własny zakwas, ale zawsze "coś" nie wychodzi xd

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Karmelitko, zakwas jest tak prosty, że w przyszłym roku nie powinnaś mieć już wymówek :) pzdr serdecznie

      Usuń
  3. Ninko, wszystkiego dobrego dla Ciebie i Twoich bliskich :-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Wspaniałe przepisy! U mnie w domu też króluje żurek podczas Świąt Wielkanocnych :)

    OdpowiedzUsuń

 

Translate

Archiwum bloga

Etykiety

Szczególnie polecam (174) Zdrowa dieta (166) Obiad (125) Przekąski i dodatki do dań (124) Bezmięsne (104) Boże Narodzenie (96) Ciasta (93) Kuchnia polska (78) Impreza (76) Jak zrobić (76) Zupy (67) Bez jajek (63) Wielkanoc (62) Warzywa (57) Niski IG (50) Lekkie kolacje (47) Czekolada (46) Śniadania (45) Desery (44) Z piekarnika (44) Pesto i pasty do chleba (42) Dieta bezmleczna (37) Grzyby (34) Sałatki (32) Kurczak (31) Bezglutenowe (30) Ryby i owoce morza (30) Przepisy dla biegaczy (29) Dania do pracy (28) Tanie gotowanie (28) Wiosna (28) Ciastka (27) Obiad w 30 minut (25) Szybkie (25) Jabłka (24) Kuchnia staropolska (23) Serniki (23) Papryka (22) Pieczywo (22) Ryby (22) Napoje i koktajle (20) Truskawki (20) Danie główne (18) Przystawka (18) Śliwki (18) Kolacje (17) W prodiżu (17) I faza South Beach (15) Małe słodkości (15) Szpinak (15) Dynia (14) Lato (14) Owoce w roli głównej (14) Drożdżowe (13) Spis treści (13) Makaron (12) Płatki owsiane (12) Rabarbar (12) Szparagi (12) Ciecierzyca (10) Fasola (10) Wieprzowina (10) Dieta lekkostrawna (9) Grill (9) Kasza jaglana (9) Pomidory (9) Wołowina (9) Kanapki (8) Na działce (8) Soczewica (8) Bakłażan (7) II faza South Beach (7) Jagnięcina (7) Kasza manna (7) Kasza pęczak (7) Śledzie (7) Jarmuż (6) Przetwory (6) Wędlina (6) Cukinia (5) Inne (5) Kalafior (5) Kapusta (5) Weekendowa cukiernia (5) konfitury (5) Bób (4) Cielęcina (4) Gordon Ramsay (4) Kasza jęczmienna (4) Wiśnie (4) Jagody (3) Lody (3) Tajine (3) Wykorzystanie białek (3) Wykorzystanie żółtek (3) Gęsina (2) III faza South Beach (2) Jeżyny (2) Królik (2) Maliny (2) Pizza (2) Z szybkowaru (2) Zupa (2) Bataty (1) Botwinka (1) Chia (1) Dziczyzna (1) Kaczka (1) Kasza bulgur (1) Kasza gryczana (1) Kasza kukurydziana (1) Kasza owsiana (1) Komosa ryżowa (1) Mleko kokosowe (1) Perliczka (1) Weekedowa Piekarnia (1) Weekendowa piekarnia (1) Wolnowar (1)