Pleśniak

Dostałam kiedyś ten przepis od mamy znajomej i był okres kiedy ciasto to pojawiało się u mnie co miesiąc.

Składniki:

Ciasto: 2 szklanki mąki, 2 łyżki proszku do pieczenia, 4 jajka, 3/4 szklanki cukru, kostka masła lub margaryny np. Kasia. Nadzienie: konfitura - najlepiej własnej roboty, truskawkowy, wiśniowy - powinien być kwaśny, nie musi być stałej konsystencji, 2-3 łyżki ciemnego, gorzkiego kakao

Wykonanie:
Mieszamy mąkę z proszkiem do pieczenia, dodajemy 4 żółtka (białka będziemy wykorzystywać później), następnie dodajemy masło (musi być miękkie) i wyrabiamy [najlepiej robotem kuchennym]. Czasami, gdy ciasto jest za lepkie, dodajemy jeszcze troszkę mąki. Ciasto dzielimy na 3 części, 1 cześć-na spód - powinna być odrobinę większa od pozostalych, 1 część ciasta zas mieszamy z 2-3 łyżkami ciemnego kakao. Wszystkie części ciasta wkładamy do lodówki [albo zamrażarki] i czekamy, aż będzie twarde. Uwaga: jedną część na spód lepiej wyciągnąć wcześniej i ułożyć na dno blachy (blachę smarujemy masłem i obsypujemy bułką tartą). Po włożeniu na dno blachy ciasto powinniśmy nakłuć widelcem (po to, by nie zrobił się zakalec).

Ze względów praktycznych - najlepiej ciasto na spód pokroić na plastry. Rozciagamy je ręcznie na blasze. Ciasta na spodzie nie będzie jakoś dużo, z pół centymetra.

Nakładamy konfiturę. Wg mnie musi być kwaśna, czyli powinna być domowej roboty, kiedyś dostawałam do celów pleśniaka robione własnoręcznie czarne porzeczki [- chyba były zamykane w słoiku bez cukru i pasteryzowane], potem odcedzałam je z soku i nakładałam na ciasto.

Pozostałe dwie części mają być na tyle twarde, żeby nadawały się do tarkowania (duże oczka).

Na konfiturę tarkujemy drugą część ciasta- tę z kakao. Ubijamy pianę z białek prawie na sztywno, następnie dodajemy cukier (ilość cukru można zmieniać w zależności od tego, jak słodki jest dżem/konfitura) około 3/4 szklanki i ubijamy do końca - na sztywno. Masę białkową kładziemy na ciasto, po czym tarkujemy na to ostatnią część ciasta. Wstawiamy do nagrzanego piekarnika do około 180 stopni i pieczemy ok. 40-45 min.


Generalnie kolejność warstw jest następująca: spód z 1/3 ciasta, kwaśna konfitura, potarkowana [grube oczka] ciemna część ciasta, dalej ubite białka (muszą być sztywne), na sam wierzch potarkować trzeba trzecią - ostatnią część ciasta.

NAPRAWDĘ DOBRE

0 komentarze :

Prześlij komentarz

 

Translate

Archiwum bloga

Etykiety

Szczególnie polecam (174) Zdrowa dieta (166) Obiad (125) Przekąski i dodatki do dań (124) Bezmięsne (104) Boże Narodzenie (96) Ciasta (93) Kuchnia polska (78) Impreza (76) Jak zrobić (76) Zupy (67) Bez jajek (63) Wielkanoc (62) Warzywa (57) Niski IG (50) Lekkie kolacje (47) Czekolada (46) Śniadania (45) Desery (44) Z piekarnika (44) Pesto i pasty do chleba (42) Dieta bezmleczna (37) Grzyby (34) Sałatki (32) Kurczak (31) Bezglutenowe (30) Ryby i owoce morza (30) Przepisy dla biegaczy (29) Dania do pracy (28) Tanie gotowanie (28) Wiosna (28) Ciastka (27) Obiad w 30 minut (25) Szybkie (25) Jabłka (24) Kuchnia staropolska (23) Serniki (23) Papryka (22) Pieczywo (22) Ryby (22) Napoje i koktajle (20) Truskawki (20) Danie główne (18) Przystawka (18) Śliwki (18) Kolacje (17) W prodiżu (17) I faza South Beach (15) Małe słodkości (15) Szpinak (15) Dynia (14) Lato (14) Owoce w roli głównej (14) Drożdżowe (13) Spis treści (13) Makaron (12) Płatki owsiane (12) Rabarbar (12) Szparagi (12) Ciecierzyca (10) Fasola (10) Wieprzowina (10) Dieta lekkostrawna (9) Grill (9) Kasza jaglana (9) Pomidory (9) Wołowina (9) Kanapki (8) Na działce (8) Soczewica (8) Bakłażan (7) II faza South Beach (7) Jagnięcina (7) Kasza manna (7) Kasza pęczak (7) Śledzie (7) Jarmuż (6) Przetwory (6) Wędlina (6) Cukinia (5) Inne (5) Kalafior (5) Kapusta (5) Weekendowa cukiernia (5) konfitury (5) Bób (4) Cielęcina (4) Gordon Ramsay (4) Kasza jęczmienna (4) Wiśnie (4) Jagody (3) Lody (3) Tajine (3) Wykorzystanie białek (3) Wykorzystanie żółtek (3) Gęsina (2) III faza South Beach (2) Jeżyny (2) Królik (2) Maliny (2) Pizza (2) Z szybkowaru (2) Zupa (2) Bataty (1) Botwinka (1) Chia (1) Dziczyzna (1) Kaczka (1) Kasza bulgur (1) Kasza gryczana (1) Kasza kukurydziana (1) Kasza owsiana (1) Komosa ryżowa (1) Mleko kokosowe (1) Perliczka (1) Weekedowa Piekarnia (1) Weekendowa piekarnia (1) Wolnowar (1)