Pesto z jarmużu




Czy macie ochotę na coś, co robi się w 10 minut, a jest tak pyszne, że każde inne pesto może się schować? Przynajmniej o tej porze roku, bo przyznam, że wielką miłością darzę jeszcze pesto z bazylii i pesto alla Calabrese. Jarmuż znajdziecie na bazarkach, w dobrze zaopatrzonych warzywniakach, supermarketach i co najmniej jednym z popularnych dyskontów. Szcześliwi ci, którzy mają jarmuż w ogródku :)

Uwielbiam jarmuż zimą i jem go pod różnymi postaciami, najczęściej jednak miksuję w zielonym koktajlu z ananasem. Koktajle to przymytnicy zielonego. Pesto jest nie gorsze. Z litra jarmużu wraz z dodatkami otrzymujemy 300 ml pesto.

Od dawna z powodzeniem używam nerkowców do wszelkiego rodzaju past i pesto. Bardzo mi smakują, zyskują jeszcze po podprażeniu, są powszechnie dostępne i wielokrotnie tańsze od orzeszków pinii. Przepisów na pesto z jarmużu jest wiele - jedne są z czosnkiem, inne bez, z sokiem z cytryny, z serem lub jego zamiennikiem dla wegan - płatkami drożdżowymi. Przy stworzeniu tego przepisu najbardziej wzorowałam się na przepisie z jadłonomii, ale dopasowałam go do siebie. Bardzo odpowiada mi brak surowego czosnku w składzie. Raz, że pesto jest lekkostrawne, dwa, że można go zjeść i iść do pracy.

Jarmuż polubili biegacze i inni sportowcy. Zalecają go dietetycy i lekarze. Nie jest żadnym wynalazkiem. Przepisy na dania z jarmużem pojawiają się m.in. w przedwojennych książkach kucharskich Marii Śleżańskiej i Marii Monatowej. Powodów, żeby włączyć go do swojej diety jest wiele, ale kilka wydaje się być szczególnie istotnych.

1. Filiżanka jarmużu zawiera więcej witaminy C niż wynosi dzienna norma.

2. Jest bogatym źródłem witaminy A.

3. Jedząc go przyswajamy wapń i żelazo.

4. Znacznie przekracza dzienne zapotrzebowanie na witaminę K.

5. Jest ważnym źródłem potasu, miedzi i manganu.

6. W testach na zwierzętach wykazuje działanie antynowotworowe. Glukozynolany zawarte w jarmużu mogą mieć wpływ na obniżenie ryzyka wystąpienia nowotworów płuc, prostaty, piersi i żołądka. Badania w tym zakresie jeszcze trwają. Wykazuje też działanie przeciwzapalne.

7. Pozwala unormować poziom cukru we krwi, dlatego pomaga w utrzymaniu wagi. Dodatkowo jest niskokaloryczny i nie zawiera tłuszczu. Niestety w wielu przepisach występuje z mięsem, boczkiem i po prostu tłuszczem. Wtedy przestaje być pomocny w diecie odchudzającej.

8. Japończycy robią z niego Aoiru. Ten sok słynie z okropnego smaku, ale cieszy się opinią remedium na wiele współczesnych chorób. Nie jest lekiem, ale suplementem diety wspomagającym leczenie.

9. Zalicza się do tych, nielicznych roślin, którym nie szkodzi, a wręcz pomaga mróz. Po przemrożeniu zdecydowanie zyskuje na smaku.

10. Jest łatwy do przyrządzenia. Można go gotować, piec, smażyć. Jest wartościowym dodatkiem do zup i samodzielną potrawą.
(cyt. za festiwalbiegowy.pl)


Pesto z jarmużu

Składniki, na jeden słoiczek o pojemności 300 ml

  • 60 g nerkowców (pół szklanki)
  • 100 g jarmużu (około 1 litra posiekanych liści)
  • 4-5 łyżek oleju rzepakowego (lub więcej, wedle uznania)
  • ew. 2 łyżki wody
  • 40 g ostrego sera np. grana padano, dziugas, parmezan, bursztyn (nieco więcej niż pół szklanki startego sera)
  • sól, pieprz
  • pół łyżki drobno startej skórki z cytryny
  • pół łyżeczki płatków chili albo spora szczypta chili w proszku

Wykonanie:

Polecam umyty, osuszony i pocięty jarmuż kupić gotowy. Jest dostępny w wielu sklepach w lodówkach, tuż obok świeżego szpinaku, oszczędzi nam to trochę pracy. W przeciwnym razie jarmuż trzeba dokładnie umyć i osuszyć na ręczniku papierowym, a następnie poszatkować.

Nerkowce wrzucić na rozgrzaną suchą patelnię i prażyć kilka minut, aż nerkowce się uprażą. Mieszać podczas prażenia, by się nie przypaliły.

Cytrynę dokładnie wyszorować i sparzyć, a jeszcze lepiej na kilka sekund wykąpać we wrzątku. Zetrzeć skórkę na drobnej tarce (mniej więcej z 3/4 bardzo dużej cytryny lub całej mniejszej). Ser zetrzeć.

Wszystkie składniki, oprócz wody, umieścić w kielichu miksera.




Miksowanie zajmie kilka minut, jeśli masa byłaby za sucha czasem dodaję trochę wody, by nie dodawać za dużo tłuszczu (oleju), ewentualnie trochę soku z cytryny. Oczywiście można dodać olej, wedle upodobania. Spróbować i ewentualnie dodać jeszcze trochę soli.

Pesto przechowywać w słoiczku w lodówce, zalane z wierzchu olejem przechowa się przez tydzień. Niezalane olejem, do kilku dni. Można też mrozić.

Z czym jeść pesto?

- smarować nim kanapki, do tego plasterek sera żółtego lub awokado, albo i to i to, może trochę rukoli
- dodać do kaszy jaglanej - na wytrawne śniadanie. Wystarczy zmieszać ugotowaną kaszę z pesto i ew. dodać trochę oleju, dodać np. duszone warzywa i sycące śniadanie gotowe.





Jeśli szukasz innych przepisów na dania z jarmużem, zajrzyj do zakładki "jarmuż"; innych past do chleba szukaj w tej zakładce.




3 komentarze :

  1. Takie pesto jeszcze przede mną. Mam zamiar je zrobić tylko nigdzie nie mogę kupić jarmużu. Twoje wygląda bardzo smakowicie :) Piękne zdjęcia !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jarmuż jest w stałej sprzedaży w Biedronce.

      Usuń

 

Translate

Archiwum bloga

Etykiety

Szczególnie polecam (174) Zdrowa dieta (166) Obiad (125) Przekąski i dodatki do dań (124) Bezmięsne (104) Boże Narodzenie (96) Ciasta (93) Kuchnia polska (78) Impreza (76) Jak zrobić (76) Zupy (67) Bez jajek (63) Wielkanoc (62) Warzywa (57) Niski IG (50) Lekkie kolacje (47) Czekolada (46) Śniadania (45) Desery (44) Z piekarnika (44) Pesto i pasty do chleba (42) Dieta bezmleczna (37) Grzyby (34) Sałatki (32) Kurczak (31) Bezglutenowe (30) Ryby i owoce morza (30) Przepisy dla biegaczy (29) Dania do pracy (28) Tanie gotowanie (28) Wiosna (28) Ciastka (27) Obiad w 30 minut (25) Szybkie (25) Jabłka (24) Kuchnia staropolska (23) Serniki (23) Papryka (22) Pieczywo (22) Ryby (22) Napoje i koktajle (20) Truskawki (20) Danie główne (18) Przystawka (18) Śliwki (18) Kolacje (17) W prodiżu (17) I faza South Beach (15) Małe słodkości (15) Szpinak (15) Dynia (14) Lato (14) Owoce w roli głównej (14) Drożdżowe (13) Spis treści (13) Makaron (12) Płatki owsiane (12) Rabarbar (12) Szparagi (12) Ciecierzyca (10) Fasola (10) Wieprzowina (10) Dieta lekkostrawna (9) Grill (9) Kasza jaglana (9) Pomidory (9) Wołowina (9) Kanapki (8) Na działce (8) Soczewica (8) Bakłażan (7) II faza South Beach (7) Jagnięcina (7) Kasza manna (7) Kasza pęczak (7) Śledzie (7) Jarmuż (6) Przetwory (6) Wędlina (6) Cukinia (5) Inne (5) Kalafior (5) Kapusta (5) Weekendowa cukiernia (5) konfitury (5) Bób (4) Cielęcina (4) Gordon Ramsay (4) Kasza jęczmienna (4) Wiśnie (4) Jagody (3) Lody (3) Tajine (3) Wykorzystanie białek (3) Wykorzystanie żółtek (3) Gęsina (2) III faza South Beach (2) Jeżyny (2) Królik (2) Maliny (2) Pizza (2) Z szybkowaru (2) Zupa (2) Bataty (1) Botwinka (1) Chia (1) Dziczyzna (1) Kaczka (1) Kasza bulgur (1) Kasza gryczana (1) Kasza kukurydziana (1) Kasza owsiana (1) Komosa ryżowa (1) Mleko kokosowe (1) Perliczka (1) Weekedowa Piekarnia (1) Weekendowa piekarnia (1) Wolnowar (1)