Makaron - zdrowy czy nie?


Katarzyna Bosacka od ubiegłego roku tropi dobrą i złą żywność. Zwraca nam uwagę na zawartość masła w maśle, mięsa w parówkach i owoców w jogurtach owocowych, po to, byśmy robiąc codzienne zakupy, sięgali po zdrowe produkty, a nie oszukany chleb, wędlinę czy produkt seropodobny. Uwielbiam jej programy "Wiem co jem" i żałuję, że nakręcono zaledwie kilkanaście odcinków - najchętniej obejrzałabym kilka serii jednym ciągiem - zupełnie jak dobry serial.

Sama zabawiłam się ostatnio w tropiciela. Okazało się, że wszystkie odcinki pierwszej serii są dostępne online, o TUTAJ. Gorąco zachęcam do obejrzenia odcinka o makaronie.

Przez lata unikałam makaronu, jako zbyt tuczącego. Potem miałam epizod z makaronem pełnoziarnistym, ale prawdę mówiąc jest niezbyt smaczny, niestety.

Czy makaron naprawdę tuczy?

Przyznam, że nigdy nie przyglądałam się indeksowi glikemicznemu makaronu z pszenicy durum, uznałam, że należy do produktów niedozwolonych - plasując się na równi z innymi białymi mąkami i makaronami. Tymczasem ma on tylko nieco wyższy indeks glikemiczny niż makaron z pełnoziarnistej mąki - i ma w wersji al dente TYLKO 45 - 50 IG. Potwierdza to kilka źródeł: LINK, LINK, LINK, LINK.

Makaron z pszenicy durum to dobre źródło węglowodanów. LINK, LINK, LINK.

  • Wybierajmy makaron z pszenicy durum. Dostępny jest w każdym sklepie - i to nawet od polskich producentów. Co ważne - nie różni się ceną od tego ze zwykłej mąki pszennej.
  • Gotujmy go w dużej ilości (osolonej) wody.
  • Nie dodawajmy oleju podczas gotowania - duża ilość wody zapobiegnie sklejaniu się makaronu.
  • Nie przepłukujmy wodą ugotowanego makaronu - spłukujemy skrobię, potrzebną by sos lepiej "przylegał". 

Makaron może być tuczący w kilku przypadkach:

  • jeśli go rozgotujemy
  • jeśli użyjemy tłustego sosu
  • jeśli jego porcja jest zbyt duża 

Makaron gotuję na półtwardo, może nawet jest twardszy niż al dente - tak na wszelki wypadek - nie mam niestety jako doradcy włoskiej mamma.



12 komentarze :

  1. Zgadzam się w całej swojej łyżkowo-widelcowej rozciągłości - makaron nie tuczy i można dodać do niego praktycznie wszystko, ale w wersji minimalistycznej (tzn. max. 5 składników - np. rukola, szynka, suszone pomidory i parmezan) jest najlepszy... Nie przepadam tylko za słodkimi wersjami (z białym serem i cukrem - to zmora mojego przedszkola ;).
    PS. Właśnie robię chipsy z ciecierzycy z Twojego przepisu - już nie mogę doczekać się jak będą smakowały.
    Aha! Gratuluję wspaniałego bloga. Pozdrawiam :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciekawy post. Lubię makaron i cieszę się, że jest zdrowy. A umiar we wszystkim to złoty środek :)
    http://wlodarczyki.net/mopswkuchni/

    OdpowiedzUsuń
  3. Makaron lubię i to bardzo i jem średnio raz w tygodniu..i nie tyje:) tak jak napisałaś, bardzo ważne jest co my z tym makaronem jemy.

    OdpowiedzUsuń
  4. Cieszę się, że podałaś link do tego programu. Ja jestem nietelewizyjna (mam 6 programów, których nie oglądam), a bardzo chciałam to obejrzeć. Smak makaronu durum jest najlepszy. Ostatnio kupiłam makę z tej twardej pszenicy. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  5. "łyżko" - ta wersja na słodko z przedszkola to nie makaron, to kluchy! ciepłe kluchy ;) rukolę uwielbiam, ale chyba nie tylko ja, bo ostatnio do jakiego sklepu nie pojadę, to wykupiona... daj znać jak Ci smakowała ciecierzyca; dziękuję za miłe słowa, jest mi bardzo miło *)

    Mopsiewkuchni - mam nadzieję, że się przyda; wyszukałam, stwierdziłam, że się podzielę, chętnie też przyjmę inne linki i opracowania

    Agnieszko - ja ostatnio też raz w tygodniu, maksymalnie dwa :)

    Lo - już jakiś czas temu szukałam odcinków w sieci i nie było, chyba musieli je wrzucić jakoś niedawno. Moje oglądanie telewizji często ogranicza się do kanałów informacyjnych... a na ten program często natrafiałam przypadkiem i de facto chyba ze dwa razy. Cieszę się, że linki się przydadzą. Pzdr

    OdpowiedzUsuń
  6. Lo - a mąkę kupiłaś w zwykłym sklepie czy w internecie, bo ja jeszcze nie widziałam. I jak kształtuje się cena?

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja osobiście zajadam sie makaronem razowym- smakuje mi najbardziej ten Lubelli- szkoda tylko,że mają mały wybór. Kiedyś zrobiłam domowy makaron z mąki z pełnego przemiału i nie zachwycił mnie , dlatego narazie używam kupnego.

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo się cieszę, że podjęłaś się takiego tematu. Wokół makaronu jest mnóstwo przesądów i nieprawdziwych informacji, a dzięki Tobie będzie to uporządkowane.

    Wielgasia - to fakt, że w Polsce jest mały wybór makaronów. Jak byłam kiedyś we Włoszech, usłyszałam, że każda licząca się firma produkująca makaron powinna mieć w ofercie ponad 100 wzorów. Ostatnio dostałam też od Mamy przywieziony właśnie z Włoch makaron w kształcie kolorowych misiów-cudeńka!

    OdpowiedzUsuń
  9. Tuczy to, co zjemy, a czego nie spalimy: skad wiadomo, czy to akurat makaron? Zwykly bilans Tyle jemy, tyle zuzywamy, zostaje roznica / na plus: tyjemy, na minus: chudniemy /.
    Makaron rozgotowany jest ciezkostrawny. Co do tuczenia, jak wyzej.

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo lubię ten program i oglądam, jak tylko mam okazję :) O makaronie w kategoriach zdrowotności, przyznaję się, nigdy nie myślałam ;) Bardzo go lubię i jest obowiązkowym punktem obiadowym przynajmniej raz w tygodniu :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Komarko - ten program otwiera mi oczy na wiele rzeczy, a jeśli chodzi o zdrowie, to wiesz... mam na myśli indeks glikemiczny i listę produktów dozwolonych :)

    linn - zgadzam się...no i tuczą słodycze

    Grace - posiłkowałam się opracowaniami innych, na szczeście ktoś zrobił to przede mną - nie jestem dietetykiem i nawet nie śmiałabym się tutaj sama wymądrząć ;)

    wielgasiu - a mi on nie smakuje, zresztą oprócz ekologicznych, to jedyna firma, która oferuje makaron razowy, nie?

    OdpowiedzUsuń
  12. Makarony - jak najbardziej. Nie rozgotowane, jem tylko te razowe, z pszenicy durum, albo najlepiej pełnoziarnisty z pszenicy durum. Nie ciapią się tak jak ten biały, no i są wspaniałe :)

    OdpowiedzUsuń

 

Translate

Archiwum bloga

Etykiety

Szczególnie polecam (174) Zdrowa dieta (166) Obiad (125) Przekąski i dodatki do dań (124) Bezmięsne (104) Boże Narodzenie (96) Ciasta (93) Kuchnia polska (78) Impreza (76) Jak zrobić (76) Zupy (67) Bez jajek (63) Wielkanoc (62) Warzywa (57) Niski IG (50) Lekkie kolacje (47) Czekolada (46) Śniadania (45) Desery (44) Z piekarnika (44) Pesto i pasty do chleba (42) Dieta bezmleczna (37) Grzyby (34) Sałatki (32) Kurczak (31) Bezglutenowe (30) Ryby i owoce morza (30) Przepisy dla biegaczy (29) Dania do pracy (28) Tanie gotowanie (28) Wiosna (28) Ciastka (27) Obiad w 30 minut (25) Szybkie (25) Jabłka (24) Kuchnia staropolska (23) Serniki (23) Papryka (22) Pieczywo (22) Ryby (22) Napoje i koktajle (20) Truskawki (20) Danie główne (18) Przystawka (18) Śliwki (18) Kolacje (17) W prodiżu (17) I faza South Beach (15) Małe słodkości (15) Szpinak (15) Dynia (14) Lato (14) Owoce w roli głównej (14) Drożdżowe (13) Spis treści (13) Makaron (12) Płatki owsiane (12) Rabarbar (12) Szparagi (12) Ciecierzyca (10) Fasola (10) Wieprzowina (10) Dieta lekkostrawna (9) Grill (9) Kasza jaglana (9) Pomidory (9) Wołowina (9) Kanapki (8) Na działce (8) Soczewica (8) Bakłażan (7) II faza South Beach (7) Jagnięcina (7) Kasza manna (7) Kasza pęczak (7) Śledzie (7) Jarmuż (6) Przetwory (6) Wędlina (6) Cukinia (5) Inne (5) Kalafior (5) Kapusta (5) Weekendowa cukiernia (5) konfitury (5) Bób (4) Cielęcina (4) Gordon Ramsay (4) Kasza jęczmienna (4) Wiśnie (4) Jagody (3) Lody (3) Tajine (3) Wykorzystanie białek (3) Wykorzystanie żółtek (3) Gęsina (2) III faza South Beach (2) Jeżyny (2) Królik (2) Maliny (2) Pizza (2) Z szybkowaru (2) Zupa (2) Bataty (1) Botwinka (1) Chia (1) Dziczyzna (1) Kaczka (1) Kasza bulgur (1) Kasza gryczana (1) Kasza kukurydziana (1) Kasza owsiana (1) Komosa ryżowa (1) Mleko kokosowe (1) Perliczka (1) Weekedowa Piekarnia (1) Weekendowa piekarnia (1) Wolnowar (1)