Zupa krem z białych szparagów z mlekiem kokosowym



Pyszna zupa-krem z białych szparagów. Jest trochę inna niż wszystkie, bo z interesującą nutą mleka kokosowego, nieco słodka, doprawiona delikatnie imbirem i kardamonem. Zaskakuje smakiem - domownicy i goście będą zadowoleni. Zupę można przerobić na klasyczną zupę szparagową - mleko kokosowe zastąpić śmietanką kremówką, ale gorąco Was zachęcam do spróbowania poniższej wersji. Żadna porządna restauracja nie powstydziłaby się takiej zupy.

Szparagi mają łykowate części zewnętrzne, dlatego może być konieczne przetarcie zupy przez sito. Dzięki b. dokładnemu obraniu tych warzyw (co zajmuje trochę czasu), można ewentualnie pominąć ten etap. Jeśli chcesz mieć pewność, że krem będzie zupełnie aksamitny, nie pomijaj tej czynności. 

Do tej pory głównie korzystałam w kuchni z zielonych szparagów. Do białbych podchodziłam jak do jeża, a są naprawdę wdzięczne.

Przygotowując zupę, korzystałam z przepisu zamieszczonego na stronie kwestiasmaku.

Zupa krem z białych szparagów, z mlekiem kokosowym

Składniki:
  • 1 łyżka oleju rzepakowego z pierwszego tłoczenia
  • 2 - 3 łyżki drobno posiekanej cebuli
  • po 1/2 łyżeczki mielonego kardamonu i imbiru w proszku
  • szczypta tartej skórki z cytryny (uprzednio wyszorowanej i sparzonej)
  • 150 g ziemniaków (3 nieduże), obranych i pokrojonych w kostkę
  • 2 pęczki białych szparagów (około 24 sztuk, 1 kg)
  • 250 ml mleka kokosowego
  • 250 g mleka krowiego
  • sól i pieprz
  • bulion jarzynowy lub woda
do podania (opcjonalnie):
  • 4 łyżki gęstej śmietany 18% wymieszanej z 2 łyżkami drobno posiekanego szczypiorku
  • ugotowany ryż (np. czarny pełnoziarnisty) i podsmażony na maśle
  • lub małe grzanki
albo nic

Wykonanie:

Szparagi opłukać, odciąć twarde i zdrewniałe łodygi (około 3 - 4 cm). Szparagi dokładnie obrać obieraczką do warzyw lub ziemniaków - poniżej główki - to bardzo ważny etap! Pokroić na około 3 - 4 cm kawałki. Końcówki odłożyć do dekoracji (ugotować je na parze),

Do garnka z grubym dnem wlać olej, dodać posiekanę cebulę, oprószyć solą i dusić na małym ogniu przez 7 - 8 minut, mieszając od czasu do czasu, nie rumienić.

Dodać kardamon, imbir i skórkę z cytryny, wymieszać i dusić razem przez około 15 sekund.

Dodać ziemniaki, wymieszać i dusić przez około 3 minuty mieszając, aż ziemniaki pokryją się olejem i trochę zmiękną. W razie konieczności, dodać jeszcze łyżkę oleju.

Szparagi (za wyjątkiem główek) wrzucić do garnka z ziemniakami. Oprószyć solą, wymieszać i dusić przez około 2 minuty, mieszając od czasu do czasu.
Wlać mleko kokosowe, mleko krowie oraz tyle bulionu lub wody,aby płyn przykrył warzywa. Gotować pod przykryciem na małym ogniu przez około 15 - 20 minut, aż warzywa będą miękkie. Zupę zmiksować a następnie wlać na sito zawieszone nad garnkiem. Tłuczkiem lub wypukłą częścią łyżki przetrzeć zupę bezpośrednio do garnka, pozbywając się łykowatych cząstek szparagów.

Dzięki dokładnemu obraniu szparagów, pominęłam etap przecierania przez sito - nie było takiej potrzeby.

Zupę doprawić w razie potrzeby solą i pieprzem (jeśli chcemy zachować idealnie biały kolor zupy, nie dodajemy pieprzu, albo dajemy pieprz biały).

Jeśli zupa jest za gęsta, dodać bulionu jarzynowego lub wody.

Zupę podgrzać, nalać do talerzy, udekorować ugotowanymi na parze końcówkami szparagów. Opcjonalnie można także udekorować kuleczką ze śmietany wymieszanej ze szczypiorkiem, posypać ryżem i/lub świeżo zmielonym czarnym pieprzem.

Wskazówki:

Zupę gotowałam na bazie bulionu: 2 marchewki, 1 pietruszka, mały kawałek selera, kilka gałązek natki pietruszki, nieco pora, zalać wodą i gotować ok. 40 minut.




0 komentarze :

Prześlij komentarz

 

Translate

Archiwum bloga

Etykiety

Szczególnie polecam (174) Zdrowa dieta (166) Obiad (125) Przekąski i dodatki do dań (124) Bezmięsne (104) Boże Narodzenie (96) Ciasta (93) Kuchnia polska (78) Impreza (76) Jak zrobić (76) Zupy (67) Bez jajek (63) Wielkanoc (62) Warzywa (57) Niski IG (50) Lekkie kolacje (47) Czekolada (46) Śniadania (45) Desery (44) Z piekarnika (44) Pesto i pasty do chleba (42) Dieta bezmleczna (37) Grzyby (34) Sałatki (32) Kurczak (31) Bezglutenowe (30) Ryby i owoce morza (30) Przepisy dla biegaczy (29) Dania do pracy (28) Tanie gotowanie (28) Wiosna (28) Ciastka (27) Obiad w 30 minut (25) Szybkie (25) Jabłka (24) Kuchnia staropolska (23) Serniki (23) Papryka (22) Pieczywo (22) Ryby (22) Napoje i koktajle (20) Truskawki (20) Danie główne (18) Przystawka (18) Śliwki (18) Kolacje (17) W prodiżu (17) I faza South Beach (15) Małe słodkości (15) Szpinak (15) Dynia (14) Lato (14) Owoce w roli głównej (14) Drożdżowe (13) Spis treści (13) Makaron (12) Płatki owsiane (12) Rabarbar (12) Szparagi (12) Ciecierzyca (10) Fasola (10) Wieprzowina (10) Dieta lekkostrawna (9) Grill (9) Kasza jaglana (9) Pomidory (9) Wołowina (9) Kanapki (8) Na działce (8) Soczewica (8) Bakłażan (7) II faza South Beach (7) Jagnięcina (7) Kasza manna (7) Kasza pęczak (7) Śledzie (7) Jarmuż (6) Przetwory (6) Wędlina (6) Cukinia (5) Inne (5) Kalafior (5) Kapusta (5) Weekendowa cukiernia (5) konfitury (5) Bób (4) Cielęcina (4) Gordon Ramsay (4) Kasza jęczmienna (4) Wiśnie (4) Jagody (3) Lody (3) Tajine (3) Wykorzystanie białek (3) Wykorzystanie żółtek (3) Gęsina (2) III faza South Beach (2) Jeżyny (2) Królik (2) Maliny (2) Pizza (2) Z szybkowaru (2) Zupa (2) Bataty (1) Botwinka (1) Chia (1) Dziczyzna (1) Kaczka (1) Kasza bulgur (1) Kasza gryczana (1) Kasza kukurydziana (1) Kasza owsiana (1) Komosa ryżowa (1) Mleko kokosowe (1) Perliczka (1) Weekedowa Piekarnia (1) Weekendowa piekarnia (1) Wolnowar (1)