Kompot z suszu


Wigilijny kompot z suszu - w moim domu rodzinnym co roku. Mama początkowo przyrządzała go z dodatkiem wędzonych owoców, ale wobec braku zrozumienia dla tego smaku, od ładnych paru lat przyrządza napój, który z chęcią wypijamy. Jest przyjemnie słodki, owocowy, aromatyczny. Taki kompot z suszu to obowiązkowa pozycja podczas Świąt Bożego Narodzenia. Przepis zapisuję do zapamiętania i do wykorzystywania podczas kolejnych Świąt..

Dużo zależy od rodzaju śliwek, których użyjemy. Ja używam słodkich.


Kompot z suszu

Składniki:

  • 500g śliwek suszonych
  • 500 g innych suszonych owoców: jabłek suszonych, może być też parę gruszek, morele (ale one są ledwo wyczuwalne)
  • goździki w całości - 5-8 sztuk
  • cukier waniliowy albo 1/2 laski wanilii
  • sok z cytryny
  • 1 kora cynamonu

Wykonanie:

Wieczorem, w dzień poprzedzający Wigilię, ewentualnie z samego rana, wsypać owoce do garnka. Zalać przestudzoną, przegotowaną wodą. Wody ma być tyle, by było jej więcej o 4-5 cm ponad poziom owoców.

Odstawić na całą noc - owoce nasiąkną wodą. Rano dodać goździki, połowę laski wanilii, laskę cynamonu i gotować przez około 20 minut, aż owoce będą miękkie. Gdyby okazało się, że wody jest za mało, dolać. Posłodzić - cukrem albo miodem - kiedy płyn jeszcze jest ciepły, aby cukier łatwiej się rozpuścił. Dodać sok z połowy cytryny (ewentualnie więcej - do smaku). Pozostawić do ostudzenia.

Pozostawione w kompocie owoce sprawią, że stanie się on jeszcze mocniejszy. W razie konieczności, można go nieco rozcieńczyć wodą.

Najlepszy serwowany w temperaturze pokojowej.


Bądź na bieżąco, polub stronę na fb

1 komentarze :

 

Translate

Archiwum bloga

Etykiety

Szczególnie polecam (174) Zdrowa dieta (166) Obiad (125) Przekąski i dodatki do dań (124) Bezmięsne (104) Boże Narodzenie (96) Ciasta (93) Kuchnia polska (78) Impreza (76) Jak zrobić (76) Zupy (67) Bez jajek (63) Wielkanoc (62) Warzywa (57) Niski IG (50) Lekkie kolacje (47) Czekolada (46) Śniadania (45) Desery (44) Z piekarnika (44) Pesto i pasty do chleba (42) Dieta bezmleczna (37) Grzyby (34) Sałatki (32) Kurczak (31) Bezglutenowe (30) Ryby i owoce morza (30) Przepisy dla biegaczy (29) Dania do pracy (28) Tanie gotowanie (28) Wiosna (28) Ciastka (27) Obiad w 30 minut (25) Szybkie (25) Jabłka (24) Kuchnia staropolska (23) Serniki (23) Papryka (22) Pieczywo (22) Ryby (22) Napoje i koktajle (20) Truskawki (20) Danie główne (18) Przystawka (18) Śliwki (18) Kolacje (17) W prodiżu (17) I faza South Beach (15) Małe słodkości (15) Szpinak (15) Dynia (14) Lato (14) Owoce w roli głównej (14) Drożdżowe (13) Spis treści (13) Makaron (12) Płatki owsiane (12) Rabarbar (12) Szparagi (12) Ciecierzyca (10) Fasola (10) Wieprzowina (10) Dieta lekkostrawna (9) Grill (9) Kasza jaglana (9) Pomidory (9) Wołowina (9) Kanapki (8) Na działce (8) Soczewica (8) Bakłażan (7) II faza South Beach (7) Jagnięcina (7) Kasza manna (7) Kasza pęczak (7) Śledzie (7) Jarmuż (6) Przetwory (6) Wędlina (6) Cukinia (5) Inne (5) Kalafior (5) Kapusta (5) Weekendowa cukiernia (5) konfitury (5) Bób (4) Cielęcina (4) Gordon Ramsay (4) Kasza jęczmienna (4) Wiśnie (4) Jagody (3) Lody (3) Tajine (3) Wykorzystanie białek (3) Wykorzystanie żółtek (3) Gęsina (2) III faza South Beach (2) Jeżyny (2) Królik (2) Maliny (2) Pizza (2) Z szybkowaru (2) Zupa (2) Bataty (1) Botwinka (1) Chia (1) Dziczyzna (1) Kaczka (1) Kasza bulgur (1) Kasza gryczana (1) Kasza kukurydziana (1) Kasza owsiana (1) Komosa ryżowa (1) Mleko kokosowe (1) Perliczka (1) Weekedowa Piekarnia (1) Weekendowa piekarnia (1) Wolnowar (1)