Zupa z groszku i liści rzodkiewki




Zupa zrobiona w ten sam sposób jak krem ze szpinaku. Zresztą i smakuje podobnie. Mało kto je listki rzodkiewki, przeważnie lądują one w koszu. Zresztą uczynni sprzedawcy odrywają je już na straganie. Tymczasem okazuje się, że są one bardzo zdrowe, wartościowsze niż sama rzodkiewka. Można jeść w sałatce, albo w zupie, albo w zielonym koktajlu :) Liście są doskonałym źródłem witaminy C, wapnia, fosforu i żelaza. Zawartość tych składników jest kilka razy wyższa niż w korzeniu oraz wyjątkowo wysoka w porównaniu do innych roślin [1]. Jest to około 2 razy lepsze źródło witaminy C niż sok z cytryny a także wapnia i żelaza niż szpinak. Liście rzodkiewki mają spory potencjał antynowotworowy.[2]

Liście rzodkwi są cenione przez dalekowschodnich terapeutów między innymi jako skuteczny lek przeciw żółtaczce (świeży sok) oraz za właściwości odtruwające i przeciwnowotworowe (świeży sok, jako główny składnik zup leczniczych i na surowo).[3]

Od sprzedawcy, który sam hoduje warzywa, dostałam zapewnienie, że liście nie są pryskane. Postanowiłam zatem się z nimi zapoznać. Sprzedawca dołożył mi liście pozostałe po poprzednim kupującym i wróciłam obładowana całą reklamówką. Do zupy jak znalazł.

Inspiracją dla zrobienia tej wiosennej zupy był ten przepis z bloga beawkuchni. Dodałam śmietanę i ser pleśniowy - bez nich zupa byłaby dietetyczna, ale i mniej smaczna.

[1] H.K. Bakhru. Foods that heal: The natural way to good health.
[2] szczegółowo T.J. O'Hare, L.S. Wong, L.E. Force. RADISH LEAVES AND RADISH ROOTS: ARE WE EATING THE RIGHT PART FOR CANCER PREVENTION? ISHS Acta Horticulturae, 2009
[3] dietawarzywnoowocowa.pl


Wiosenna zupa z groszku i liści rzodkiewki

Składniki:
  • 450 g mrożonego groszku
  • 230 g liści rzodkiewki
  • 1 duża cebula
  • 3 łyżki oleju rzepakowego
  • skórka z połowy cytryny
  • sol, pieprz, szczypta gałki muszkatołowej
  • dodatkowo, opcjonalnie, dla wzbogacenia smaku: pół szklanki śmietany np. 12% lub jogurtu naturalnego i 100g sera z niebieską pleśnią np. lazura
  • do podania z ugotowaną kaszą jaglaną lub ryżem
  • pestki słonecznika (opcjonalnie)
Wykonanie:

Liście rzodkiewki włożyć do dużej miski, nalać wody, dokładnie przepłukać. Czynność powtórzyć dwukrotnie, gdyż listki zazwyczaj mają dużo piasku. Odsączyć z wody i posiekać.

Cebulę obrać i pokroić w kostkę.

Na dużej patelni lub w szerokim rondlu/garnku rozgrzać olej, dodać cebulę i podsmażać aż się lekko zeszkli, dodawać partiami liście rzodkiewki, podsmażać, aż lekko zwiędną, dodać groszek, wlać 1 litr wody. Z porządnie wyszorowanej cytryny zetrzeć skórkę (z połowy cytryny), dodając do zupy.

Przyprawić solą, pieprzem i odrobiną świeżo startej gałki muszkatołowej. Gotować około 20 minut. Na koniec dodać pokrojony ser, by się roztopił. Zmiksować.

Podawać zabielone śmietaną i np. z ugotowaną na sypko kaszą jaglaną albo ryżem. Można też posypać prażonymi pestkami słonecznika.





0 komentarze :

Prześlij komentarz

 

Translate

Archiwum bloga

Etykiety

Szczególnie polecam (174) Zdrowa dieta (166) Obiad (125) Przekąski i dodatki do dań (124) Bezmięsne (104) Boże Narodzenie (96) Ciasta (93) Kuchnia polska (78) Impreza (76) Jak zrobić (76) Zupy (67) Bez jajek (63) Wielkanoc (62) Warzywa (57) Niski IG (50) Lekkie kolacje (47) Czekolada (46) Śniadania (45) Desery (44) Z piekarnika (44) Pesto i pasty do chleba (42) Dieta bezmleczna (37) Grzyby (34) Sałatki (32) Kurczak (31) Bezglutenowe (30) Ryby i owoce morza (30) Przepisy dla biegaczy (29) Dania do pracy (28) Tanie gotowanie (28) Wiosna (28) Ciastka (27) Obiad w 30 minut (25) Szybkie (25) Jabłka (24) Kuchnia staropolska (23) Serniki (23) Papryka (22) Pieczywo (22) Ryby (22) Napoje i koktajle (20) Truskawki (20) Danie główne (18) Przystawka (18) Śliwki (18) Kolacje (17) W prodiżu (17) I faza South Beach (15) Małe słodkości (15) Szpinak (15) Dynia (14) Lato (14) Owoce w roli głównej (14) Drożdżowe (13) Spis treści (13) Makaron (12) Płatki owsiane (12) Rabarbar (12) Szparagi (12) Ciecierzyca (10) Fasola (10) Wieprzowina (10) Dieta lekkostrawna (9) Grill (9) Kasza jaglana (9) Pomidory (9) Wołowina (9) Kanapki (8) Na działce (8) Soczewica (8) Bakłażan (7) II faza South Beach (7) Jagnięcina (7) Kasza manna (7) Kasza pęczak (7) Śledzie (7) Jarmuż (6) Przetwory (6) Wędlina (6) Cukinia (5) Inne (5) Kalafior (5) Kapusta (5) Weekendowa cukiernia (5) konfitury (5) Bób (4) Cielęcina (4) Gordon Ramsay (4) Kasza jęczmienna (4) Wiśnie (4) Jagody (3) Lody (3) Tajine (3) Wykorzystanie białek (3) Wykorzystanie żółtek (3) Gęsina (2) III faza South Beach (2) Jeżyny (2) Królik (2) Maliny (2) Pizza (2) Z szybkowaru (2) Zupa (2) Bataty (1) Botwinka (1) Chia (1) Dziczyzna (1) Kaczka (1) Kasza bulgur (1) Kasza gryczana (1) Kasza kukurydziana (1) Kasza owsiana (1) Komosa ryżowa (1) Mleko kokosowe (1) Perliczka (1) Weekedowa Piekarnia (1) Weekendowa piekarnia (1) Wolnowar (1)