Sałatka z jarmużem i dynią






Pewnie nigdy normalnie nie zjadłabym surowego jarmużu, chyba że zielonym koktajlu, gdyby nie apetyczne zdjęcie w jednej z moich ulubionych książek kucharskich, z której przepisy zawsze mi wychodzą: Fresh from the Garden: Food to Share with Family and Friends autorstwa Sarah Raven. Surowy, drobno posiekany jarmuż wspaniale kontrastuje teksturą z dynią i pestkami dyni. Do sałatki użyłam fantastycznej dyni francuskiej smakującej trochę jak melon. Do sałatki sprawdzą się grzanki z odrobiną czosnku, albo kawałek grillowanego mięsa. Jarmuż można znaleźć w niektórych dyskontach, jest w lodówce tuż obok szpinaku i rukoli, a także na wybranych targowiskach, w Warszawie oczywiście na targowisku pod Halą Mirowską, na stoisku pana Darka.

Jeśli nie uda Ci się zdobyć jarmużu, można w zastępstwie dać surową, drobno poszatkowaną brukselkę lub szpinak. Jarmuż jest wspaniałym warzywem, Jest bogatym źródłem witamin A i C, miedzi, manganu i potasu. Warto go włączyć do diety - nazywany jest królem zieleniny. Surowy jarmuż dla niektórych może być jednak ciężkostrawny.

Sałatka z jarmużem i dynią

Składniki [na 1 porcję jako samodzielne danie albo 2 jako dodatek do obiadu]:

  • 40 -50 g surowych liści jarmużu
  • 50 g surowej dyni bez pestek i skóry, smacznej odmiany np. francuskiej
  • 1-2 łyżki soku z cytryny
  • garść pestek dyni, uprażonych na nienatłuszczonej patelni, dla uzyskania chrupkości
  • 1-2 łyżki drobno startego ostrego twardego sera żółtego np. Bursztyna, Szenekera, Dziugasa, parmezanu czy gruyera
  • sól, pieprz
  • oliwa z pierwszego tłoczenia
Wykonanie:

Kawałek dyni obrać ze skórki, usunąć pestki i przy użyciu mandoliny albo obieraczki do ziemniaków pociąć 50 g dyni na cienkie wstążki. Wstążki dyni umieścić w miseczce, polać sokiem z cytryny i osolić. Przemieszać i zostawić na marynowania na kilka minut.

W czasie marynowania się dyni, przygotować jarmuż. Usunąć grube łodygi, a liście pokroić na cienkie paseczki. Umieścić je na talerzu. Rozłożyć dynię bez soku, posypać pestkami dyni i drobno startym serem. Doprawić solą, pieprzem. Skropić oliwą. Wymieszać i podawać.






2 komentarze :

 

Translate

Archiwum bloga

Etykiety

Szczególnie polecam (174) Zdrowa dieta (166) Obiad (125) Przekąski i dodatki do dań (124) Bezmięsne (104) Boże Narodzenie (96) Ciasta (93) Kuchnia polska (78) Impreza (76) Jak zrobić (76) Zupy (67) Bez jajek (63) Wielkanoc (62) Warzywa (57) Niski IG (50) Lekkie kolacje (47) Czekolada (46) Śniadania (45) Desery (44) Z piekarnika (44) Pesto i pasty do chleba (42) Dieta bezmleczna (37) Grzyby (34) Sałatki (32) Kurczak (31) Bezglutenowe (30) Ryby i owoce morza (30) Przepisy dla biegaczy (29) Dania do pracy (28) Tanie gotowanie (28) Wiosna (28) Ciastka (27) Obiad w 30 minut (25) Szybkie (25) Jabłka (24) Kuchnia staropolska (23) Serniki (23) Papryka (22) Pieczywo (22) Ryby (22) Napoje i koktajle (20) Truskawki (20) Danie główne (18) Przystawka (18) Śliwki (18) Kolacje (17) W prodiżu (17) I faza South Beach (15) Małe słodkości (15) Szpinak (15) Dynia (14) Lato (14) Owoce w roli głównej (14) Drożdżowe (13) Spis treści (13) Makaron (12) Płatki owsiane (12) Rabarbar (12) Szparagi (12) Ciecierzyca (10) Fasola (10) Wieprzowina (10) Dieta lekkostrawna (9) Grill (9) Kasza jaglana (9) Pomidory (9) Wołowina (9) Kanapki (8) Na działce (8) Soczewica (8) Bakłażan (7) II faza South Beach (7) Jagnięcina (7) Kasza manna (7) Kasza pęczak (7) Śledzie (7) Jarmuż (6) Przetwory (6) Wędlina (6) Cukinia (5) Inne (5) Kalafior (5) Kapusta (5) Weekendowa cukiernia (5) konfitury (5) Bób (4) Cielęcina (4) Gordon Ramsay (4) Kasza jęczmienna (4) Wiśnie (4) Jagody (3) Lody (3) Tajine (3) Wykorzystanie białek (3) Wykorzystanie żółtek (3) Gęsina (2) III faza South Beach (2) Jeżyny (2) Królik (2) Maliny (2) Pizza (2) Z szybkowaru (2) Zupa (2) Bataty (1) Botwinka (1) Chia (1) Dziczyzna (1) Kaczka (1) Kasza bulgur (1) Kasza gryczana (1) Kasza kukurydziana (1) Kasza owsiana (1) Komosa ryżowa (1) Mleko kokosowe (1) Perliczka (1) Weekedowa Piekarnia (1) Weekendowa piekarnia (1) Wolnowar (1)