Najzdrowsze masło świata - z awokado



Awokado to źródło młodości i super owoc. Bomba witamin i mikroelementów, przeciwutleniaczy , kwasów omega - 3. Najlepiej spożywać je na surowo, ale niektórzy wykorzystują je także do wypieków. Nie bez powodu awokado zyskało miano "masła Boga", działa na nasz organizm od środka. Nawilża skórę (składniki owocu pobudzają produkcję kolagenu, który pomaga w wygładzaniu zmarszczek oraz nadaje skórze świeży i młody wygląd), wspomaga nasz układ odpornościowy, jest antydepresantem, zmiejsza stany zapalne stawów, poprawia koncentrację oraz procesy myślowe, usprawnia funkcjonowanie układu pokarmowego, zapewnia zdrowy sen. Trzeba wymieniać więcej?

Awokado jest dość kaloryczne, jednak składa się z tzw. "zdrowych tłuszczów", szybko powoduje uczucie sytości, przez co zwiększa metabolizm i pomaga w odchudzaniu. Informacje o awokado, nazwę masła i przepis inspirowany tym z najnowszej książki Kingi Paruzel "Nie... zwykła kuchnia, więcej smaków".  

Jak kupić dobre awokado? Najsmaczniejsze, choć nieco droższe, jest wg mnie awokado odmiany Hass - ma ciemną, fioletowo-czarną skórkę. Jest dostępne w wielu sklepach, w tym dyskontach. Szukajcie go w lodówkach, powinno być dojrzałe lub potrzebować w domu,  w temp. pokojowej 1 - 2 dni, by takie się stało. Zielone awokado fuerte, inna odmiana smaczliwki, jest gotowe do spożycia, gdy jest miękkie, ma lśniącą skórkę i pozbawione plam. Zazwyczaj, jeśli kupuję zielone awokado, jest ono twarde jak kamień i dopiero po tygodniu nadaje się do wykorzystania w kuchni. Przechowywane w lodówce zdecydowanie wolniej dojrzewa (ale też wolniej się psuje). Jeśli mam zamiar zużyć tylko pół awokado, używam połowę bez pestki, a drugą część, z pestką, dodatkowo staram się skropić cytryną. Wolniej się utlenia.

Zapraszam na ekspresowe, idealne do kanapek masło z awokado. Całkiem spora porcja masła, około 50 g to ok. 71 kcal. Uwielbiam z prażonym siemieniem lnianym (przepis na blogu tutaj), którego 1 łyżeczka to tylko 27 kcal, a to kolejny super produkt dla naszego zdrowia.

Do masła można dodać przeciśnięty przez praskę czosnek i posiekaną natkę pietruszki. 
Udowodniono, że spożywanie pomidorów wraz z awokado powoduje przyswajanie przez organizm 4,5 raza więcej likopenu w nich zawartego.

Najzdrowsze masło świata - z awokado

Składniki:

  • 1 duże awokado (ok. 240 g)
  • sok wyciśnięty z połowy małej cytryny
  • 1/2 łyżeczki soli zwykłej lub różowej - himalajskiej

Wykonanie:

Awokado przekroić na pół, usunąć pestkę. Wydrążyć miąższ i umieścić w malakserze z ostrzami "S". Wycisnąć sok z połowy cytryny (łatwiej będzie, jeśli cytrynę w całości, jeszcze przed pokrojeniem, "pomasujesz" ją trochę na blacie), dodać sól. Wszystko dokładnie zmiksować na gładko.

idealnie dojrzałe awokado Hass, bez przebarwień także w środku



***

Inne pomysły/przepisy na wykorzystanie awokado w kuchni:

Tatar z łososia, podawany z mango i awokado


Burger wegetariański z grzybami i awokado


Jajka faszerowane musem z awokado, orzechów i sera


Zielony koktajl z awokado


Posiłek potreningowy - aksamitny krem czekoladowy z awokado




1 komentarze :

  1. długo nie mogłam się przekonać do smaku a w zasadzie do braku smaku awokado-teraz uwielbiam ten owoc:)

    OdpowiedzUsuń

 

Translate

Archiwum bloga

Etykiety

Szczególnie polecam (172) Zdrowa dieta (166) Obiad (125) Przekąski i dodatki do dań (123) Bezmięsne (104) Boże Narodzenie (96) Ciasta (92) Kuchnia polska (78) Impreza (75) Jak zrobić (74) Zupy (67) Bez jajek (62) Wielkanoc (62) Warzywa (57) Niski IG (50) Lekkie kolacje (47) Czekolada (45) Śniadania (45) Desery (44) Z piekarnika (43) Pesto i pasty do chleba (42) Dieta bezmleczna (37) Grzyby (34) Sałatki (32) Kurczak (31) Bezglutenowe (30) Ryby i owoce morza (30) Przepisy dla biegaczy (29) Dania do pracy (28) Tanie gotowanie (28) Wiosna (28) Ciastka (27) Obiad w 30 minut (25) Szybkie (25) Jabłka (24) Kuchnia staropolska (23) Serniki (23) Papryka (22) Pieczywo (22) Ryby (22) Truskawki (20) Napoje i koktajle (19) Danie główne (18) Śliwki (18) Kolacje (17) Przystawka (17) W prodiżu (17) I faza South Beach (15) Małe słodkości (15) Szpinak (15) Dynia (14) Lato (14) Owoce w roli głównej (14) Drożdżowe (13) Spis treści (13) Makaron (12) Płatki owsiane (12) Rabarbar (12) Szparagi (12) Ciecierzyca (10) Fasola (10) Wieprzowina (10) Dieta lekkostrawna (9) Grill (9) Kasza jaglana (9) Pomidory (9) Wołowina (9) Kanapki (8) Na działce (8) Soczewica (8) Bakłażan (7) II faza South Beach (7) Jagnięcina (7) Kasza manna (7) Kasza pęczak (7) Śledzie (7) Jarmuż (6) Przetwory (6) Wędlina (6) Cukinia (5) Inne (5) Kalafior (5) Kapusta (5) Weekendowa cukiernia (5) konfitury (5) Bób (4) Cielęcina (4) Gordon Ramsay (4) Kasza jęczmienna (4) Wiśnie (4) Jagody (3) Lody (3) Tajine (3) Wykorzystanie białek (3) Wykorzystanie żółtek (3) Gęsina (2) III faza South Beach (2) Jeżyny (2) Królik (2) Maliny (2) Pizza (2) Z szybkowaru (2) Zupa (2) Bataty (1) Botwinka (1) Chia (1) Dziczyzna (1) Kaczka (1) Kasza bulgur (1) Kasza gryczana (1) Kasza kukurydziana (1) Kasza owsiana (1) Komosa ryżowa (1) Mleko kokosowe (1) Perliczka (1) Weekedowa Piekarnia (1) Weekendowa piekarnia (1) Wolnowar (1)